شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

« ميتينگ دانش‌آموزي»؛ افشاي نظام ناکارآمد تحليل فضاي مجازي

جمعيت - شبکه هاي اجتماعي

جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵:۰۰


حفظ ارزش‌هاي ملي – ميهني ايجاب مي‌کند تا در برابر اعمال نفوذ قدرت‌هاي جهاني عليه کشورمان از طريق ابزارهاي ارتباطي ايستادگي کنيم.

وايمکس نيوز - دعوت از دانش‌آموزان جهت ملاقاتي دست جمعي در شبکه‌هاي اجتماعي اينستاگرام و تلگرام  به بهانه آخرين امتحانات سال تحصيلي، سيستم ناکارآمد تحليل فضاي سايبري کشور توسط دستگاه‌هاي ذي‌ربط را آشکارتر کرد.

اغلب جوامع سنتي در عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات به دنبال تبعيت از شاخص‌هاي نوگرايي جهت برون رفت از ساختار حاکم بر وضعيت موجود خود  و لذا ناگزير به دنباله‌روي از الگوي اطلاعاتي غالب در جوامع مدرن هستند.

اطلاعات نقش پررنگي در شکل‌دهي به ساختار اين جوامع دارد و چه بسا در سال‌هاي آينده علاوه بر معياري جهت ميزان توسعه يافتگي، پيشرفت، سرآمدي و... به شاخصي براي اندازه‌گيري ميزان هوشمندي ممالک تبديل شود.

جامعه اطلاعاتي ناگزير به استفاده و بهره‌مندي حداکثري از ابزارهاي تکنولوژي جهت نيل به اهداف و دستيابي به بالاترين رتبه در شاخص‌هاي مطرح شده است تا به اين طريق در ميدان ديد نظام سرآمدي حاکم بر ممالک هوشمند قابل رويت باشد.

رقابت سنگين جوامع توسعه يافته و در حال توسعه حول معيارهاي ذکر شده و تصرف هر چه بيشتر نظام جهاني اطلاعات، دو انتخاب را پيش‌پاي جوامع علاقه‌مند به ورود در اين رقابت مي‌گذارد.

نظامات سنتي براي شرکت در اين مسابقه جهاني يا بايد به تقليد از الگوي خود ساخته مبتني بر دستاوردهاي بومي بپردازند يا جلوي پاي بسترهاي توسعه يافته جهاني فرش قرمز پهن کنند.

ديدگاه ديگري در ارتباط با حرکت سلانه سلانه نظام داخلي و نيم نگاهي بر تجارب جهاني يا به عبارتي حرکتي توأمان نيز وجود دارد که موافقان و مخالفان آن نظريات‌شان در حوزه اشاعه فرهنگ بومي و به خطر افتادن چارچوب امنيت ملي است.

سرعت رشد نياز در اين عرصه (تغيير چارچوب جوامع) همپاي شتاب توليد و عرضه جهاني بسترهاي تکنولوژي از سوي جوامع توسعه يافته پيش مي‌رود تا جاييکه اگر جامعه‌اي بدون در نظر گرفتن پيش نيازهاي اوليه وزيرساخت‌هاي قوي، اقدام به تغيير چارچوب کند ناچار به وادادگي در برابر نظريات نظام سلطه حاکم بر عرصه ارتباطات جهاني است.

مصداق چنين موضوعي در هنجارشکني الگوهاي رفتار حاکم بر جامعه توسط برخي شبکه‌هاي اجتماعي بيگانه و فراگير در کشور است.

تاکنون مقالات و گزارش‌هاي تحليلي فراواني پيرامون تأثير شبکه‌هاي اجتماعي توسعه يافته توسط بيگانگان بر اعتقادات و باورهاي يک جامعه به رشته تحرير درآمده که اغلب ريشه علمي دارند.

گذشته از تأثير اين ابزارهاي دنياي مدرن بر دين و ايمان جامعه نشينان، در بخش‌هاي ديگري از يک خانواده بزرگ تحت عنوان اجتماع نيز شاهد دخالت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم آنها هستيم به گونه‌اي که تنها کافي است برخي عناوين ناشي از تأثيرگذاري را  مانند  کلمات" نقش اينستاگرام " يا  " نقش تلگرام " در موتورهاي جويشگر بومي و حتي بين‌المللي جست‌وجو  کنيد.

در اين صورت متوجه خواهيد شد که مغز متفکر ابزارهاي مذکور به چه طريق دنبال اعمال نفوذ و سلطه بر سيستم‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي جوامع است. از تأثيري که اين بسترها بر بورس کشورها، انتخابات، مُدگرايي، تجمل، اسراف‌گرايي و... دارد بايد متوجه نوع برخورد با آنها شد.

قطعا نظامي که بي‌هيچ چون و چرا زمينه بهره‌برداري از سرمايه‌هاي مادي و معنوي‌اش را در اختيار اين بسترها گذاشته و پيشرفت خود را متکي بر ريسکي به اين عظمت قرار مي‌دهد، ممکن است هيچ زماني قادر و  مفتخر به کسب عنوان جامعه اطلاعاتي و هوشمند نگردد.

هرچند اين ديدگاه در نظر عده‌اي به شکل سهوي يا عمدي پاي مخالفت با تکنولوزي گذاشته مي‌شود اما با احترام براي تمامي ديدگاه‌ها، حفظ ارزش‌هاي ملي – ميهني ايجاب مي‌کند تا در برابر اعمال نفوذ قدرت‌هاي جهاني عليه کشورمان از طريق ابزارهاي ارتباطي ايستادگي کنيم.

کساني که علي‌رغم مصداق‌هاي مطرح شده در سطح جهاني، همچنان منتقد برخورد هوشمندانه و روش‌مند با برخي دستاوردهاي نظام فناوري از قبيل شبکه‌هاي اجتماعي هستند بد نيست سري به اخبار منتشر شده در روزهاي اخير بزنند.

تجمع ده‌ها دختر و پسر جوان در پاساژي در غرب تهران نشان از ضعف سيستم نظارتي و تحليلي فضاي مجازي دارد.

علي‌رغم وجود و حتي حضور دستگاه‌هاي حاکميتي و اجرايي کشور در مقام ناظر بر بسترهاي ارتباطي نوين نهايتا شاهد بوديم که تجمع با دخالت پليس پايان يافت.

به نقل از منابع خبري کشور، دانش‌آموزان ظرف چند ساعت در شبکه‌هاي اجتماعي اينستاگرام و تلگرام قرار ميتينگ به مناسبت پايان امتحانات مدرسه و شروع تابستان مي‌گذارند و استقبال به اندازه‌اي گسترده مي‌شود که يکي از راه‌هاي مواصلاتي غرب شهر بر اثر ازدحام مسدود مي‌گردد.

حضور غافلگير کننده دانش‌آموزان در يکي از مناطق غرب تهران، يکي از بزرگترين پاساژهاي آن ناحيه را اجبارا به تعطيلي مي‌کشاند اما راهي جز دخالت پليس باقي نمي‌ماند.

بسترهاي ارتباطي مبتني بر ارتباطات دو سويه تعبيه شده توسط ديگر کشورها، به راستي که مي‌تواند نظام امنيتي يک کشور را ظرف چند ساعت ناکارآمد کند و سوالات بسياري را در برابر عملکرد نهادهايي چون شوراي عالي فضاي مجازي و وزارت ارتباطات باقي بگذارد.

 

منبع : تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو